Livet på Visingsö sommaren 2014
Här på ön är våren som överallt annars tidig. Rapsen står i blom tidigt och gör åkrarna runtom huset vackert gula.
Våra många fruktträd blommar och grannens bin 250 meter bort har fullt upp med polleneringen.


Vårt hus och ett av våra vindkraftverk.
Pojkarna är nere en helg och lånar grannarnas kanoter en särdeles lugn kväll.



som ett monster och ett stort skämt där hon ligger.
Så här skrev jag i en insändare i Jönköpings-Posten i höstas:
VÄTTERN. SÄG NEJ TILL GULA FÄRJOR..
Jag som uppmanar till detta nej, har kört gula färjor i över tjugo år i Stockholms skärgård och på andra
platser i vårt avlånga land, samtidigt som jag bott på Visingsö lika länge.
Vägfärjor i Sverige har varit gula sedan 50-talet. Dessförinnan var de grå. Att de är gula har vi tagit för själv-
klart, för att vi inte minns något annat. Vägfärjor i andra nordiska länder och på kontinenten är vita. I Norge
som har flest vägfärjor är färjorna vita, likaså på Åland. De fåtal färjor som finns i Danmark är också vita.
De privata färjorna till Ornö i Stockholms södra skärgård är likaså vita.
Båtar ska vara vita..Vitt är också den färg som syns överlägset bäst i tjocka.
Visingsöleden är en av landets längsta leder som syns vida omkring med sitt öppna läge vid motorvägen.
Visingsöborna vill inte ha någon guln färja. Det finns tankar på ön att fläckspraymåla vitt det stora "schabrak"
som nu sätts ihop i dockan i Huskvarna, om hon vågar sig över till Visingsö Det blir i så fall klassat som civil olydnad och ger på sin höjd lite böter.
Inte ens den nuvarande ledningen för Färjerederiet vill ha gula färjor. För ett antal år sedan lade den fram ett förslag till dåvarande Vägverksledningen, numera Trafikverket, om ommålning av färjorna till vita med vissa blå inslag. Man fick ett blankt nej, med motiveringen att den gula färgen var ett varumärke. Ett begrepp som inte
var uppfunnet när färjorna en gång blev gula. Men ingenting är hugget i sten.
Gula färjor på Vättern kommer attt förfula vår vackra sjö, denna gigantiska vallgrav till kungarnas Visingsö, om
vi ska se det med historiska ögon.
Återigen, instäm i ett nej till till gula färjor på Vättern. Det finns redan en existerande Facebook-grupp som heter just: Måla nya Visingsöfärjan vit, som inte jag ligger bakom. Alltför få, bara några hundra har upptäckt den än.
Anmäl dig du också. Är du inte med i Facebook, hör av dig till mig.
Visingsö i slutet av september 2013. Mångårig färjeskeppare och lika länge Visingsöbo, Robert Kalmér
numera tyvärr endast sommarboende på Visingsö

Färjan var redan vid leveransen överlastad. Färjan vägde 190 ton för mycket, så att lastmärket hamnade
under vattenytan. Det löste man genom att måla lastmärket ovanför vattenytan. Kan man göra så?

Tyvärr är nu färjan ändå gul - och för stor för Visingsö hamn, som är för liten. Se Ebba Brahe mot
Braheborg. Tänk om man hade sansat sig och byggt en ny färja i Ebbas storlek. Det hade räckt för den
belasting som Visingsö vägnät tål. I värsta fall måste nu vägnätet breddas för all trafik, som kan bli följden
av den nya färjan. Om hon nu kommer att gå så mycket. Mycket är fortfarande oklart om den nya färjan,
bl a bokningsrätten och färjeavgift. Länstyrelsen ställer sig tveksam till att staten ska ta över färjan.
Om man inte byggt detta monster, hade man inte behövt bygga om hamnarna för 120 miljoner.
Hur det går får vi se . Den som lever .............

Glatt återseende först på Visingsö och därefter avslutning på Gränna Camping.
Mina kollegor från Waxholmsbolaget och min gamla maskinist Inga, den snyggaste maskinist jag
någonsin haft, en gång i tiden på Oxdjupsfärjan. Inga är sedan många år gift med Waxholmsskepparen
Erik, som står bakom oss. Min hustru Lilia var alltid, helt ogrundat orolig, när jag jobbade ensam med Inga.
Inga är sedan länge ekonomiansvarig först i Sveriges Fartygsbefälsförening, numera i Sjöbefälsföreningen.


Min granne Charlotte, som drivit upp purjlolöksplant, hjälper mig med att plantera en del i mitt trädgårdsland.

Min hustru Lilia med sin långa fläta, i mitt rum.

Jag sågar ved av allt som blev över efter förra årets renovering.

Dom två halvbröderna Thomas och Marcus gör stordådet att ta över den förfallande Örtagården. Här under den
informella invigningen av Wisingsborgs Trädgårdskaffé.
Dom är två unga entrepenörer, som fått ordning på Örtagården så att den är lika fin som förr.
Thomas är verksam i andra projekt också och Marcus kommer att vara styrman på den nya färjan i sommar.
l
onorat

En del av öns honoratiores vid invigning av den nya Örtagården.

Den nya Örtagården med sitt mycket dekorativa ogräs Rödfibbla.

Min gamle vän lappen Palle uppvaktas av mig på 70-årsdagen 8 juni.
Detta är min present till honom, ett fotoalbum med våra och hans barns gemensamma äventyr,
följt av min hyllning till honom.
En lapp brukar ju ha sina renar enligt visan
Men Palle är en riktig hästkarl som älskas av Sonys hästar, numera i förskingringen
Han har länge varit turisternas favoritkusk
och får till och med beundrarpost från utlandet till adressen Lappen Visingsö
Han har tillsammans med en kraxande kråka gjort tillvaron för en viss björklund sur på plattan
där han varit kung
Palle är en överlevare genom sin bakgrund som nomadiserande same som barn
Han är den man ska hålla sig väl med i oros- och kristider
Han vet hur man ska överleva på naturens skafferi
Han kan sätta upp en tjärdal och hitta det rätta virket för att kunna göra upp en värmande eld
Han är de utsattas vän och kan till och med tala med thailändskor på sin lapska, hur det nu går till
Jag har alltid undfängnats god mat hemma hos Palle för att han är en duktig kock och bagare
Han är dessutom en baddare på att traktera instrument, till och med kan han spela på såg
Och så har han ju fostrat så fina och duktiga barn
Palle är en sann naturkraft Vännen Robert

Sony med kiosken och ägare till Palles remmalag, bjuder Palle på en ask ciggariller, förutom uppvakningen tidigt på morgonen.

Palle njuter av sin dag. Han är karaktärfast. Han har inte tagit ett glas sedan han hällde i sig en kvarting
efter han fått en stroke för några år sen. - Det bästa du kunde göra, var läkarens kommentar. Han skrämde därmed stroken till döds. Tänk om man hade vetet det!

Den äldsta färjan Chritina Brahe vid sidan av monstret.

Den första ordinarie turen Braheborg gör på Christinas turlista efter ett drygt halvårs liggande i Visingsö hamn.
Christina skulle ha gått 15.15. Datumet är 9 juni. Nu kom inte Braheborg iväg förrän nästan tio minuter senare.
Braheborg gör tre vändor denna eftermiddag, liksom kommande dagar.

Det aktra bogvisiret ( egentligen troligen det förliga) stängdes inte förrän utanför pirnockarna.