Det hittills "hemliga huset", Visingsös HALMHUS växer fram. 22 september 2016


När jag blev uppmärksammad på att det höll på att hända något mycket intressant nedanför Konsum, möttes jag av det här skelettet och Joel Magnusson skuttandes omkring som en riktig bergsget 10 meter över marken.
 
 
 
 
Joel är en livsnjutare, säger han. Till proffesionen är han dock ambulanssjuksköterska, för att kunna försörja 
sig och sin familj. Han har sitt arbete i Linköping, där han kommer ifrån. Är ledig 10-dagarsperioder, då han kan njuta av livet, vara med sin familj och genomföra sina husprojekt. Här ett stort halmhusbygge på Visingsö,där familjen håller på att slå ner sina bopålar.
"Vi brädar allt" står det på en virkesleverantörs reklamkeps, som Joel har på huvudet. Det skulle kunna  
vara hans egen devis.
 
Den första halmbalen.
Här ligger vinden på från sydväst och spänner kraftigt upp täckpresseningen
Joels gamla kompis Robert från Linköping är här och hjälper till.
Joel och Robert mäter in en regel för en dörröppning.
Joel har lyckats få en halmbyggnadskurs till sitt bygge. Här pågår ett introduktionsmöte i övervåningen.
Medan kursen pågår däruppe åker dottern rullskidskor på betongplattan nere. 
Här får brorsan hjälp med sina skridskor av mamma Eva.
Familjens yngsta medlem, en dotter, ser betänksam ut.
Dom större barnen sopar ihop halm på betongplattan. Nu har halmhus-
bygget i full gång.
Här börjas det i ena hörnet.
Här växer ena dörrhålet fram. 
Joel använder motorsågen för att korta av vissa balar.
Här kommer ett nytt lass halmbalar från Staffan i Avlösa. Lokalt så det förslår !
En del balar måste kortas och bindas om, vilket orsakar diskussioner.
Dymlingar måste slås i för att hålla ihop balväggarna.
Väggarna blir högre.
Joel borrar för el vid dörröppningen.
Halmsopning pågår febrilt.
Äldsta dottern gungar medan brorsan sitter på pottan och mamma Eva vänder ryggen till.
Familjeliv mitt uppe alltihop.
En tallrik blomkålsoppa till mig.
Jag följer byggprocessen från min stol.
 
 
Här har jag satt upp min bloggadress mitt uppe i allting.
Dörrhålet !
Den här balbiten får bankas in.
Ännu ett hörn har byggts upp.
Det färdiga dörrhålet beundras.
Min kräftkompis Klasse tittar förbi.
Aktiviteter både här och där.
Kursledaren Maja och Joel himself.
Jesper,den andre kursledaren och sambo med Maja och orsaken till hennes alltmer 
putande mage.
Vi tittar på bilder från Maja och Jespers eget halmhusbygge.
Maja håller ett avslutningsanförande för kursen.
Andäktigt lyssnande !
Mycket bra jobbat allihop !
Obligatorisk gruppfotografi tas innan gruppen skingras.
 
 
Nu får Joel klara sig på egen hand.
Först får han dock ta emot besök av oss Kalmérare.
Philipp som är byggare blir väldigt imponerad och intresserad.
Hannes och Alexandra ser mycket imponerade ut.
Philipp vill komma hit och hjälpa Joel och samtidigt lära sig mer om halmhusbyggande.
Joel är också en duktig "guerilla"-odlare på egen mark.
Joels pappa som bor i Gränna, är över och stöttar honom i hans husprojekt. Dom är nog 
samma andas barn båda två.
Ännu en duktig  kompis på plats.
Södra långsidan börjar bli klar.
Makarna Magnusson jobbar bra ihop.
Undervåningen av östra gaveln börjar ta form.
Joel har fått tag i några relativt lokala hantverkare. Jörgen till vänster är t.o.m från ön. Honom känner vi väl.
Nu gäller det i första hand att få färdigt taket.
Undertaket har börjat läggas.
Fackverket som ska fyllas med insprutad lösisolering av returpapper är nu uppe.
Här syns fackverket tydligt.
En del fönster har levererats.
Nu täcks fackverket på taket. På västra gaveln har det inte hänt så mycket.
Yttertaket håller på att läggas.
Yttertaket är lagt. Läkten för teglet håller på att läggas. Isoleringen är insprutad i fackverket.
Teglet upplagt på taket.
Takteglet nästan lagt.
Joel lägger dom allra sista tegelpannorna.
Så här långt har det tagit 7  -  8 veckor.
Skönt att ha taket på. Nu är det bara resten kvar. Med Dina många och stora presseningar borde du kunna hålla
regn och snö utestängt, och kunna jobba torrt därinne i vinter.
Lycka till Joel med Ditt storslagna projekt ! 
Jag kommer självklart att hålla mig underrättad på distans, var så säker.
Jag kommer att följa Dig på plats även nästa år.
Robert Skalman
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: