Nu har vi blivit med husvagn. Orädd kråkunge och helikopterövning på Vättern. Västanvindsinvigning i Tunnerstad fredagen 9 september 2016 Invigning av Västanvindsvägen tisdagen 6 september 2016


Nu har vi blivit med husvagn på tomten.  Alexander och Teresia kom ner med en nyinköpt och nästan ny husvagn från Stockholm. Den är tänkt att användas dels här på ön, dels dras med till Finland där familjen Kovanen har ett viste, som familjen Kalmér/Kovanen brukar tillbringa en del av sommaren på..
 
 
Angelica ser väldigt nöjd ut med den nya husvagnen, medan pappa håller på med att täcka den med en
pressening, så att den ska klara vintern på Visingsö.
Lilia och Hannes som nyfikna åskådare.
Angelica och Hannes i farten.
Hannes och Lilia plockar Viktoria-plommon från ett dignande träd.
Ett kärlekspar mitt uppe i vårt kräftfiske.
Philipp slipar det fina gamla trägolvet som låg under 
Clara Wallers plastmatta i köket. Dimman beror på 
den plast Philipp spänt upp över dörrhålet för att inte
hela huset ska bli dammigt.
Orädd kråkunge i Gränna hamn.
Ungen tittar skeptiskt på plommonet jag lagt för den.
Intressant ekipage stötte jag på i Gränna. Troligen fransman, som pratede bra engelska, med tre hundar 
som inte drog. Ett par vattenskidor är fastspända på vagnen. Han vandrar omkring i Europa. Dagsmålet är Kaxholmen 3 mil söderut. Han verkar less på alla frågor han får hela tiden, så jag låter honom vara.
Helikopterträning för ett dussin piloter som övar närkontakt med färjan 
Ebba Brahe, ifall uppvinschning av nödställda skulle bli aktuell nån gång.
Helikoptern hör hemma på Malmslätt i Linköping.
Helikoptern går ner på Hotellplan bakom slotttsruinen. 
Helikoptern med slottsruinen i bakgrunden.
Iväg igen för fortsatt övning.
Lägg märke till allt vattenskum rotorbladen drar upp.
Bertil Wetterlinds  hallonodling. Jag var hit och köpte hela 2 kilo.
Grönkål har han också gott om, inte bara tlll skinkdekoration. Gronkål är mycket nyttigt och  gott om man 
gör hallänsk grönkål på den.
Janne och Ernas blåutsmyckade gärdsgård.
Jag och Erna med våra repektive fortskaffningsmedel.
Erna i full karriär på sin sparkstötting, i sin hjälm och chockrosa "Mamma Mia"- dress.
Precis lagom till vi ska inviga skylten med "Västanvindsvägen", dyker  dalaparet Gun-Maj och Ove upp och letar någonstans att ställa upp sin husbil för natten. Självklart ska ni stå här på Västanvindsvägen säger vi. Då kan ni vara med på invigningen av vägen samtidigt. Vi skålar i whisky och öl. Dock inte Gun-Maj som rattar husbilen.
Gun-Maj är slaktare och Ove är bonde i byn Gustav i Säters kommun, den kommun 
som kommunalgubbarna inte tycker att man kan vara tokig i. Vem som är tokigast råder
det delade meningar om. Bonden som har två fruar i Gustav , dock bara en officellt, är 
bekant.
Tyvärr är jag inte med på frukosten de två paren hade tillsammans. jag åkte ju hem till 
min hustru, som väntade på mina inköpta hallon.
Jämrans osis, säger Robert Skalman.

Kommentarer:

1 Kerstin La:

Hej Robert!

Nu hittade jag kommentarsfunktionen igen. Jag trodde ett tag, att du tagit bort den.

Du verkar lika aktiv och nyfiken på, vad som händer runtom i bygden, så som du varit tidigare somrar, när jag följt dina bravader i bloggen. Härligt ser ni ut att ha det på ön.

Men du, någon kråkunge är det inte på bilderna. Det är en kaja. Kolla ögonen, de har en vit ring. Men en kråksläkting är det förstås.

Kommentera här: