Vägarna på Visingsö på förekommen anledning och lite annat. Fredagen 2 september 2016

PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING
I över 25 år har jag bott permanent här på Visingsö. Jag har kört bil från Säby, där vi bor och kör söderut mot Tunnerstad och färjan, som jag gjort otaliga gånger. Som bilist och cyklist, när jag kunde ta mig fram på det viset, har jag aldrig tänkt på den konstiga dosering vägarna har på ön. 
Ligger man och kör strikt efter vägrenen, så är det lätt att dras ner i diket, som vid snäva omkörningar t.ex.. Om-
körd bli man hela tiden när man kör elmoped, som jag gör efter min stroke för drygt sex år sedan.Moppen gör 
15 km/tim, ungefär så fort man normalt cyklar.
Jag har därför utvecklat en teknik, där jag kör mitt i vägen så länge jag inte får möte. Då drar jag mig närmare kanten såklart eller kör över på motsatta sidan om doseringen är för svår.Värst är vägen mellan Säby och Tunerstad, den sträcka jag frekventerar mest. Framme i Tunnerstad ligger Konsum och bibioteket som jag ofta besöker. Där ligger också Kumlabybadet, som jag besökt varje dag i sommar, för att träna Vattengympa 1 timma varje dag.
Jag vinglar alltså inte omkring på vägen som en kråka som "en slank han hit och en slank han dit". Ännu har jag inte slunkigt ner i diket.
Bilister tror sig se nån som inte har kontroll på läget och har börjat tuta på mig, vilket stör mig otroligt. Då händer det att jag tvärnitar eller höter med näven. Stackars bilist !
Sedan  min stroke har jag en hjärnskada,  som gör jag tänder på nolltid. Det har tyvärr flera öbor fått erfara i sommar,  Det går över lika fort som det kommer. Jag ber om ursäkt för mitt beteende och man är mycket förstående när de får en förklaring. Jag är egentligen en mycket snäll och blygsam man.
I sommar har vi haft besök av en italienare, som i tjänsten åker omkring kors och tvärs i hela Italien flera tusen mil. Han kan inte förstå att det är tillåtet att köra 70 på öns smala och krokiga vägar.
Apropå hastighet, så trodde jag att traktorer inte fick köra mer än 30. Det gäller tydligen inte här. Nu i bärgningstider tycks det röra sig mer om 60 - 70. Undan går det i alla fall.
Alla ni som följer min blogg "robertskalman.blogg.se".och kallar mig Skalman på byn, jag begriper inte vilka ni alla är.Jag vädjar till Er att inte ha så bråttom förbi mig, inte göra så snäva omkörningar och framför allt TUTA INTE PÅ MIG !
Jag försvinner snart från ön,bara skördefesten är förbi. HÅLL UT !
Återkommer inte förrän i början av maj nästa år.
NOG OM DETTA
 
 
Ett gäng göteborgare som jag underhöll med min Visingsöhistoria vid stoppet under  Kumlaby kyrkas torn, som skulle bestigas.. Dom var betydligt muntrare än de förefaller på bilden.
Min "nya älskling" Ernas nya leksak, en Toyota GT 86.  Jag vågar inte tala om Ernas ålder. Hon är i alla fall äldre än jag.  Häftig tjej !, tycker Robert Skalman.
I hennes och makens grillkåta tillbringade vi några timmar.
Vi körde med öppna spjäll !
Observera Höganäskruset som hänger där, ett sånt som Karlsson hade om halsen när 
han dök upp en tidig aprildag på Hemsö i Strindbergs "Hemsöborna".
Souvenirer från Erna och Jannes extrema resor till jordens ytterligheter. Överst en skylt från Spetsbergen-Svalbard och staden NY-ÅLESUND i närheten av Nordpolen.
Därunder små klistermrken från Ushuaia på Eldsladet något norr om Kap Horn och Sydpolen.
Se upp för pingviner - Beware of the penguins. 
Utomhuskonst av Göran Linder i Gränna, en gemensam vän.
 
Sjösättning för kräftfiske från båt.
Kräftfiske från land. Mina sex burar väl märkta i Gamla hamnen
Är det två dykare i ytläge därute i sjön, måntro ?
Jomen visst ! Det är Micke Grantz med dykarkompis, som kommer upp ur vattnet.
 
Ursäkta slarvpublisering före detta blogginlägg, säger Robert Skalman.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: